Anti Santa

Jak to vzniklo

(Článek ve Strategii, č. 42 z 16.10. 06)

Protože jsme reklamní textaři, tak jsme nejprve zacílili do vlastních řad a napsali článek do Strategie (a tímto děkujeme za zveřejnění).

Santa go home!

Co mám proti tomu bodrému chlapíkovi v červeném? Je pravda, že mě malinko štval už dřív... Pak se ale stalo něco, co mě už opravdu dožralo:

Moje tříletá dcera dostala k Vánocům veselé leporelo s názvem Vánoce se sněhulákem. Proti sněhulákům nic nemám, takže jsme se oba těšili, až si ho před usnutím prohlédneme. Příběh se ze začátku vyvíjel slibně: Tomáš s Janou si při čekání na Ježíška postavili sněhuláka. Pak ale museli domů - jsou přeci Vánoce a kapr už se smaží... Osamělý sněhulák najednou a bez vysvětlení ožije a z ničeho nic začne nahlas přemýšlet, co to slyší: ...že by vánoční zvonky?" Až potud v pořádku, ale pak, na straně 8, přichází ta bomba (tedy pardón, přichází Ježíšek). Cituji: Přes zítku koukali do zahrady dva sobi a rolničky jim vesele zvonily. Ježíšek je tady!" zaradoval se sněhulák, a všichni ptáčkové začali zpívat. Ho! Ho! Ho!" zvolal Ježíšek s veselou vánoční náladou, hlídá tady nejkrásnější sněhulák, kterého jsem za celý rok viděl." A pozor na vizuál. Tak schválně, uhodnete jak vypadá Ježíšek? Jako veselý vousatý pán, který si evidentně nedělá starosti s nadváhou (asi pije jen kolu:-). A v červenobílém kožíšku!
A jak je to dál? "Děkujeme, že ses zastavil," říká sněhulák. Skřítkové (kde se tu najednou vzali?!) začali zdobit dub i celou zahrádku vánočními zvonečky a stužkami. (Další obrázek Santy, pardon Ježíška, tentokrát s pytlem). "Hotovo", povídá Ježíšek, "krásný Štědrý večer a hodně zábavy!" (Tak Štědrý večer, nebo štědré ráno, Santo?)

Jsem copywriter, takže mi přesvědčování většinou nedělá problémy, ale tohle je i na mě moc! Ještě dokážu Kristýnce vysvětlit, že pánové to mají regionálně rozdělené, že tady u nás nosí dárky Ježíšek a dětem v Americe naděluje Santa Claus. Ale takového mutanta prostě vysvětlit nedokážu: Tati, Ježíšek je ten oteklý pán? A proč říká: Ho! Ho! Ho! ? (to vážně netuším:-). A kdo to sou ty sobi? No, co byste na to řekli vy?

Ve svém spravedlivém hněvu jsem se rozhodl, že už je potřeba s tím něco udělat. Jako by nestačilo, že se před Vánoci v každé druhé výloze vrtí figurka Santy, ke všemu vyrobená v Číně... Že se v papírnictvích prodávají červené čepice... A bože, jak hluboko jsme klesli! - že se Santa objevuje i v tiskových a televizních reklamách! Copak si, kolegové, nedovedeme vymyslet nic lepšího? Volám 3x fuj!
A protože jsem členem oborového spolku CCC: (Creative Copywriters Club), přednesl jsem na schůzi návrh, že bychom měli připravit kampaň AntiSanta. Návrh byl přijat. Děláme na tom. Takže pro vás, kteří zase připravují kampaň s červenou čepicí, mám vzkaz: To nebyl zrovna nejlepší nápad! Ho! Ho! Ho!

David König, copywriter na volné noze
(davidkonig@seznam.cz)
člen CCC: - Creative Copywriters Club

P.S. Kdyby se někdo o mém vyprávění chtěl přesvědčit na vlastní oči, stačí do browseru zadat "Vánoce se sněhulákem" a vyjede vám několik internetových obchodů, kde si tento kulturní skvost můžete objednat

Vzestup a pád Santy Clause

Santův nástup v Česku má paralelu v tom Hitlerově. Po desetiletích komunismu tu byly všechny tradiční hodnoty rozvrácené právě tak, jako v Německu po první válce a hospodářské krizi. Příchod silné osobnosti, která dá znovu věcem řád vyvolal v masách úlevu. Konečně je tu někdo, na koho bude spolehnutí. Santa z pomyslného řečnického pultíku zahřímal: "Já vám odteď budu zařizovat krásné Vánoce!" Jeho výhodou vždy bylo a bude fakt, že Ježíška jako symbol českých Vánoc nelze plácnout na billboard, rozhýbat v televizi nebo namalovat na výlohu. Jak taky? Jako chlapečka v jesličkách? Logo s trnovou korunou? Muže s křídly? Proto u nás Santa rychle získával pozice. Rozdával Coca Colu z kamiónu, přinášel dárky od Home Creditu, v ženské mutaci zastavoval čas pro Eurotel atd. atd.

Společně s několika sponzory a společenskými organizacemi jsme se v CCC: rozhodli veřejně poukázat na to, jak nesmyslné je mít za Ježíška Santu /když pomineme, že Santa Claus tedy Saint Nicolas je vlastně Mikuláš./ Po diskuzi jsme v textařském klubu nejprve zavrhli cestu nahrazení Santy "správným" Ježíškem, jak se asi pokouší organizátoři akce "Česko kreslí Ježíška". Ježíšek je v každém z nás jiný a jakákoli zhmotněná podoba nebude národem přijata jako dostatečná náhrada dobromyslného červeného Santy.

V našich teritoriích má symbol Ježíška ať už chceme či nechceme silný spirituální význam a svojí historii. Jeho narození i smrt dokáže popsat každý průměrně inteligentní občan. V posledních letech byl navíc zpopularizován díly jako Poslední pokušení Krista, Jesus Christ Superstar nebo Umučení Ježíše Krista.

Ježíšek je prostě pojem a 24. prosince tu Santa Claus nemá co pohledávat. Leda, že by se nějakým trikem dostal jako kukačka do cizího hnízda. Absurdní! A o tom je naše budoucí kampaň.

=Petr Vlasák, člen CCC.=

Santu jsme si vykoledovali, Ježíšek přece nikomu nic nedával

S kolegy jsme vedli dlouhou diskusi o tom, kam až naši aktivitu dotáhnout, jaké si dát cíle. Osobně jsem se bránil tomu, vytvářet nové vánoční ikony, nebo k nim třeba jen dávat podnět. Co kdyby se nám to náhodou povedlo? Vytvoříme designmanuál, zajdeme na Úřad průmyslového vlastnictví a po vzoru coca-coly vypálíme Ježíškovi na čelo ®? Pokud ne, budeme se za rok handrkovat třeba s O2 nebo Home Creditem, až si ho zaregistrují oni?

Vánoce by měly být sváteční, komorní záležitost. Když si chci s dětmi udělat doma hezké Vánoce, žádný konkrétní "vizuál" k tomu nepotřebuju. Vizualizace Ježíška je proto čistě marketingový problém, se kterým si já osobně odmítám lámat hlavu, a to nikoli proto, že jsem copywriter. Stejně jako moji kolegové v CCC ale protestuji, pokud mi domů ke štědrovečernímu stolu někdo cpe svůj dovezený implantát v červeném kožichu.

I bez hlubší analýzy křesťanských kořenů se asi shodneme na tom, že dočasný pobyt Santy na našem území jsme si tak trochu vykoledovali sami. Ježíšek přece nikomu nic nedával... tedy alespoň ne nějaké krabice omotané zlatými stuhami. Naopak on sám byl v den svého zrození obdarován. Podle tradice lidé inspirováni těmito souvislostmi přináší dárky těm, kteří jsou jim nejbližší. Sama formulace "to máš od Ježíška" tedy překrucuje souvislosti. To je ale jen nepatrná neškodná korekce na podporu dětské fantazie a jako taková se toleruje. Nesmí se ale stát záminkou marketingovým kacířů k dalšímu Ježíškovu ukřižování a k importu Santy.

Petr Voborský, prezident CCC.